• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول
  • التسجيل
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 40 (2025)
العدد العدد 144
مجلد (40) عدد (144) جزء اول مايو 2025
العدد العدد 143
المجلد (40) العدد (143) الجزء الثاني ابريل 2025
العدد العدد 143
العدد العدد 142
الجزء الثاني العدد (142) مارس 2025
العدد العدد 142
الجزء الاول مارس 2025 العدد 142
العدد العدد 141
المجلد (40) العدد (141) فبراير 2026 جزء ثاني
العدد العدد 141
العدد العدد 140
الجزء الثاني العدد 140 يناير 2025
العدد العدد 140
مجلد (40) العدد (140) يناير 2025 جزء أول
المجلد المجلد 39 (2024)
المجلد المجلد 38 (2023)
المجلد المجلد 37 (2022)
المجلد المجلد 36 (2021)
المجلد المجلد 35 (2020)
المجلد المجلد 34 (2019)
المجلد المجلد 33 (2018)
المجلد المجلد 32 (2017)
المجلد المجلد 11 (1996)
. (2025). Dialogues Across Disciplines: Reimagining TEFL Curriculum Design Through Literary Theory. دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق, 40(142), 421-447. doi: 10.21608/sec.2025.427648
. "Dialogues Across Disciplines: Reimagining TEFL Curriculum Design Through Literary Theory". دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق, 40, 142, 2025, 421-447. doi: 10.21608/sec.2025.427648
. (2025). 'Dialogues Across Disciplines: Reimagining TEFL Curriculum Design Through Literary Theory', دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق, 40(142), pp. 421-447. doi: 10.21608/sec.2025.427648
. Dialogues Across Disciplines: Reimagining TEFL Curriculum Design Through Literary Theory. دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق, 2025; 40(142): 421-447. doi: 10.21608/sec.2025.427648

Dialogues Across Disciplines: Reimagining TEFL Curriculum Design Through Literary Theory

المقالة 8، المجلد 40، العدد 142، مارس 2025، الصفحة 421-447  XML PDF (2.5 MB)
نوع المستند: المقالة الأصلية
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/sec.2025.427648
مشاهدة على SCiNiTO مشاهدة على SCiNiTO
المستخلص
This study advocates for the integration of literary theory into Teaching English as a Foreign Language (TEFL) in order to overcome the limitations of conventional communicative approaches, which privilege transactional language proficiency over critical reading of texts. Proposing the Critical Literary-Awareness Pedagogy (CLAP), the study calls for a revamped curriculum that incorporates genre studies, stylistics, and critical discourse analysis (CDA) to enhance learners' linguistic, analytical, and intercultural competencies. Drawn from a comparative case study of TEFL programs in Germany, Japan, and Mexico, the study applies mixed methods including syllabus analysis, teacher interviews, and student questionnaires to determine how literary theory constructs critical literacy and genre mobility. The results indicate that pedagogical frameworks incorporating textual deconstruction, creative production, and sociopolitical critique enhance the ability of learners to decode power relations, negotiate cultural narratives, and produce contextually responsive communication significantly. However, institutional obstacles such as hard-edged standardized testing and poor teacher training hinder interdisciplinary convergence. The CLAP model sidesteps these obstacles by permitting literary-theoretical machineries into language teaching, thus transforming TEFL into a field of linguistic authority and critical enablement. This research contributes to critical applied linguistics by demonstrating how literary theory can transform language education into a space for fostering ethically engaged, globally aware communicators. 
الكلمات الرئيسية
TEFL؛ literary theory؛ critical pedagogy؛ genre studies؛ stylistics؛ critical discourse analysis
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 200
تنزیل PDF: 81
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.