• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول
  • التسجيل
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 40 (2025)
العدد العدد 144
مجلد (40) عدد (144) جزء اول مايو 2025
العدد العدد 143
المجلد (40) العدد (143) الجزء الثاني ابريل 2025
العدد العدد 143
العدد العدد 142
الجزء الثاني العدد (142) مارس 2025
العدد العدد 142
الجزء الاول مارس 2025 العدد 142
العدد العدد 141
المجلد (40) العدد (141) فبراير 2026 جزء ثاني
العدد العدد 141
العدد العدد 140
الجزء الثاني العدد 140 يناير 2025
العدد العدد 140
مجلد (40) العدد (140) يناير 2025 جزء أول
المجلد المجلد 39 (2024)
المجلد المجلد 38 (2023)
المجلد المجلد 37 (2022)
المجلد المجلد 36 (2021)
المجلد المجلد 35 (2020)
المجلد المجلد 34 (2019)
المجلد المجلد 33 (2018)
المجلد المجلد 32 (2017)
المجلد المجلد 11 (1996)
. (2025). Utilizing the Multiple Intelligences Theory to Develop Al-Azhar Model Primary Institute Pupils’ EFL Linguistic Competence and Their Metalinguistic Awareness.. دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق, 40(141), 407-437. doi: 10.21608/sec.2025.427047
. "Utilizing the Multiple Intelligences Theory to Develop Al-Azhar Model Primary Institute Pupils’ EFL Linguistic Competence and Their Metalinguistic Awareness.". دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق, 40, 141, 2025, 407-437. doi: 10.21608/sec.2025.427047
. (2025). 'Utilizing the Multiple Intelligences Theory to Develop Al-Azhar Model Primary Institute Pupils’ EFL Linguistic Competence and Their Metalinguistic Awareness.', دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق, 40(141), pp. 407-437. doi: 10.21608/sec.2025.427047
. Utilizing the Multiple Intelligences Theory to Develop Al-Azhar Model Primary Institute Pupils’ EFL Linguistic Competence and Their Metalinguistic Awareness.. دراسات تربوية ونفسية. مجلة کلية التربية بالزقازيق, 2025; 40(141): 407-437. doi: 10.21608/sec.2025.427047

Utilizing the Multiple Intelligences Theory to Develop Al-Azhar Model Primary Institute Pupils’ EFL Linguistic Competence and Their Metalinguistic Awareness.

المقالة 11، المجلد 40، العدد 141، فبراير 2025، الصفحة 407-437  XML PDF (4.68 MB)
نوع المستند: المقالة الأصلية
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/sec.2025.427047
مشاهدة على SCiNiTO مشاهدة على SCiNiTO
المستخلص
        The current study aimed at developing Al-Azhar model primary institute pupils’ EFL linguistic competence and their metalinguistic awareness via the multiple intelligences theory.  The quasi-experimental design was adopted in the study.  Forty EFL pupils enrolled in the sixth year of Al-Safwa model primary institute in Zagazig, Egypt during the first semester of the academic year 2023/2024 were selected to be the participants of the study. They were specified equally into two groups, experimental and control. The experimental group was taught using the multiple intelligences theory, whereas the control one received regular instruction. Data were collected through an EFL linguistic competence test, and an EFL metalinguistic awareness scale designed by the researcher. These instruments were pre-and post-administrated to both groups. The results revealed that a) the experimental group pupils outperformed the control group ones in the post-administrations of both the EFL linguistic competence test and a metalinguistic awareness scale, b) the experimental group did significantly better in the post-administrations of the EFL linguistic competence test and an EFL metalinguistic awareness scale than in the pre-administrations, and c) the effect size of the theory was found to be high and positive. Consequently, it is recommended to use the multiple intelligences theory to promote EFL linguistic competence and EFL metalinguistic awareness.
 
الكلمات الرئيسية
Key words: EFL linguistic competence؛ EFL metalinguistic awareness؛ multiple intelligences theory
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 44
تنزیل PDF: 55
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.